Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sokolovská devítistovka

9. 3. 2008

Motorku je protentokráte nejlepší nechat doma, velmi řádně se navlíct do ne zrovínka nového a módního, co jste našli pod stromečkem, do báglíku nabalit kromě nějakého toho žvance, foťáku taky termosku horkého čaje nebo grogu, a jako „bekap“ ještě placatici něčeho ostřejšího. To všechno budete rozhodně potřebovat.

Výchozím bodem je hornické město Sokolov (dříve Falkenau), ležící severně od hlavní podkrušnohorské údolní silnice č. 6 spojující Cheb a Karlovy Vary. Na jeho severozápadní straně je poblíž tratě ČD také dopravna průmyslové železnice těžební společnosti Sokolovská uhelná a.s. To je pro dnes konec jízdy silniční, zde si přesedneme.

Síť důlní železnice je hustáHnědé uhlí se na Sokolovsku těží povrchovým způsobem prakticky již století, a ještě nějakou chvilku se těžit bude. Několik povrchových dolů a blízké tepelné elektrárny tvoří jeden homogenní organizmus, jehož stopy na okolní krajině (dá-li se o něčem takovém hovořit) nejsou rozhodně zanedbatelné, spíše naopak. O dopravu vytěženého uhlí a s tím se vezoucí i několikanásobně vyšší množství skrývkové hlušiny se stará jednak síť nekonečných pásových dopravníků (ty nás teď nezajímají), no a pak letitá kuriozita, která zaujme Několikastupňová skrývkakaždého nadšence do všeho technického, a do „mašinek“ zvláště. Je jím v Česku nejrozsáhlejší a nejdelší síť elektrifikované úzkokolejné průmyslové železnice. Jejích současných cca stodvacet kilometrů se proplétá severně a západně od Sokolova a jednak dopravuje odtěženou skrývku do již vytěžených jam a jednak vozí uhlí na překladiště ČD a výsypky a drtiče uhelných elektráren. Bohužel, její dny jsou již prakticky sečteny, neboť bylo rozhodnuto o jejím „přerozchodování“ na normální, klasický, železniční rozchod 1435 mm, takový, jaký všichni znají. Pohled na svah skrývkyDůvody jsou jak jinak než ekonomické. Původní tratě budou postupně sneseny, zařízení zlikvidováno, mašiny a vagóny najdou svůj definitivní cíl na „šroťácích“. Po dobu útlumu si lze ještě ono bezesporu unikátní a u nás dost neznámé technické dílo prohlédnout. Pro návštěvníky a nadšence vedení společnosti nechalo upravit jeden „uhlák“ na osobní vůz, a ten je připraven s charakteristickými lokomotivami na obou stranách (to z bezpečnostních důvodů) provézt skupinku vejletníků po kterékoliv z provozovaných tratí. Celková doba jízdy může trvat až pět hodin, nebo i o trochu více.

Vyhlídkový vlakTeprve při pohledu ze dna obrovské jámy, deset kilometrů dlouhé, tři široké a několik set metrů hluboké, kdy kolem sebe nevidíte nic než rozrytou a obnaženou různobarevnou horninu, si můžete uvědomit tu ohromnou moc, kterou v sobě člověk má, a ne vždy šetrně s ní zachází. Obdobně impozantní pohledy jsou ze zachovalých hřebenů a předělů, kdy kolem od obzoru k obzoru jsou jen umělé výsledky člověčích aktivit. Kolik se zde utopilo peněz, energie a prožitých lidských životů, jen aby se ti ostatní ohřáli a aby si mohli posvítit, tohle všechno Pohled z kabiny lokomotivynašince napadá,když se tak drkotavě plíží po časem a erozí pokroucených kolejích. Ač je na to vše kolem pohled tak trochu žalostný, přesto tahle technická památka společně s umělou krajinou kolem rozhodně stojí za den strávený zde, a každý by se sem měl alespoň zajet mrknout. Je na co.

Nu a vejletík na motorce? Rozhodně doporučuji se sem vrátit. Krajina kolem je protkána sítí okresek, vedoucích někdy až těsně po hranách těžebních jam, takže nebude problémem se půl dne nebo i celý Nakládání skrývkypotloukat oblastí ohraničenou městy Sokolovem, Březovou, Kynšperkem, Habartovem, Chodovem a Novým sedlem, občas se zastavit na příhodném místě a omrknout tu syrovou, brutální a zohyzděnou, přesto však svým způsobem krásnou a neobvyklou krajinu.

Zájemcům o rozhodně nevšední projížďku průmyslovou železnicí podá veškeré potřebné informace ředitelství Sokolovské uhelné a.s., Sokolov. Optimální počet účastníků je mezi 15 a 30 osobami.

Jo a ta devítistovka??? No, to číslo udává rozchod, tedy 900 mm…. 

J

http://www.suas.cz/

Typický vlak se skývkou

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář